Pearle Opticiens nieuwe partner van PSV Esports

Datum
4 mei 2020

Bewustmaking van gevolgen intensief beeldschermgebruik voor de ogen bij gamende jongeren

Eindhoven/Soesterberg, 4 mei 2020 – Pearle Opticiens is per direct toegetreden tot het zakelijk netwerk van PSV als partner van PSV Esports (de virtuele voetbaltak van PSV). Beide partijen hebben zich voor de duur van een jaar aan elkaar verbonden en trekken gezamenlijk op om gamende jongeren bewust te maken van de gevolgen van intensief beeldschermgebruik voor de ogen. Samen met PSV esporters Ali Riza Aygün en Yusuf Ercan gaat Pearle jongeren preventieve oefeningen aanreiken die in het teken staan van de 20-20-2 regel: na 20 minuten dichtbij kijken, tenminste 20 seconden in de verte kijken en twee uur per dag naar buiten.

Bijziendheid door leefstijl en schermgebruik  

Oogklachten worden vaak geassocieerd met senioren, maar ook kinderen en jongvolwassenen hebben in steeds grotere mate last van slechtere ogen. Dat wordt mede veroorzaakt door onze huidige leefstijl, waarbij we steeds vaker en langer naar beeldschermen kijken en veel binnen zijn. Intensief beeldschermgebruik is van grote invloed op bijziendheid en vergroot de kans op oogklachten.

Zorgen

“Wij zijn de samenwerking met Pearle aangegaan omdat wij het belangrijk vinden dat jongeren naast het gamen ook goed voor hun ogen zorgen”, zegt Frans Janssen, commercieel directeur van PSV. “We zijn verheugd dat een A-merk als Pearle ons hierbij helpt en onze esporters inzet om gamers te informeren.”

‘Door samenwerking jongeren bereiken’ 

Pearle ziet helaas steeds meer jongeren in de winkel komen met klachten als wazig zicht, hoofdpijn en branderige, vermoeide en jeukende ogen. “Bij Pearle geven we graag tips om je ogen gezond te houden. Je ogen zijn immers je meest kostbare bezit. Ernstige oogproblemen ontstaan vaak pas op latere leeftijd, maar de kiem wordt gelegd in de jeugd en daarom vindt Pearle het belangrijk om kinderen en jongeren – en hun ouders – bewust te maken van de gevolgen van intensief beeldschermgebruik. Via de samenwerking met PSV Esports kunnen we de jongeren op het juiste moment bereiken”, zegt Bas Nuytinck, Marketing & Digital Directeur van GrandVision Benelux (waarvan Pearle Opticiens onderdeel uitmaakt).

Skill Challenge

Om aandacht voor ooggezondheid te creëren gaat Pearle het komende jaar via de diverse social media-kanalen van PSV Esports jongeren beter bewust maken van het effect van beeldschermgebruik op je ogen. Een van onderdelen van de awareness campagne is de Skill Challenge. Met deze challenge dagen Pearle en PSV Esports gamers uit om tenminste twee uur per dag naar buiten te gaan en hun voetbal skills te tonen, waarbij zij afwisselend dichtbij en in de verte kijken.

Oefenen tijdens gamen met 20-20-2-regel

In het teken van de 20-20-2 regel worden ook oogoefeningen gegeven die de gamers kunnen toepassen wanneer zij voor langere tijd achter een scherm zitten. Deze leefregel helpt oogklachten te verminderen. De esporters zullen tijdens de live FIFA Weekend League de 20-20-2 regel inzetten: na elke 20 minuten dichtbij kijken wordt de gamer gevraagd om minstens 20 seconden in de verte te kijken en na afloop geeft de esporter aan dat hij twee uur naar buiten gaat – uiteraard op dit moment wel met 1,5 meter afstand van elkaar.  

Kijk voor meer informatie op pearle.nl/20-20regel.

Zorg goed voor je ogen!

Noot voor de redactie
Bijziendheid (myopie) is deels erfelijk bepaald, maar wordt mede veroorzaakt door onze huidige leefstijl, waarbij we steeds vaker en langer naar beeldschermen kijken en veel binnen zijn. Het oog moet zich extra inspannen bij veelvuldig dichtbij kijken (dit kan overigens ook het lezen van een boek zijn); om scherp te kunnen zien wordt de lens boller. Door voortschrijdende bijziendheid wordt het oog langer en hoe langer het oog wordt hoe meer de cellen die licht moeten opvangen achter in het oog kunnen beschadigd raken. Hoe langer het oog wordt en hoe hoger de afwijking, des te groter is de kans op oogziektes en slechtziendheid op latere leeftijd. Daarnaast is het gebrek aan natuurlijk daglicht een belangrijke aanjager voor de ontwikkeling van bijziendheid. Bijziendheid neemt dan ook over de hele wereld in rap tempo toe en zou zelfs de grootste oorzaak van slechtziendheid en blindheid kunnen worden. Naar verwachting zal in 2050 de helft van de wereldbevolking bijziend zijn.*

Langdurig kijken naar een scherm is dan ook vermoeiend voor je ogen. Daarnaast knipperen we daardoor ook te weinig met de ogen met vervelende klachten zoals droge en geïrriteerde ogen tot gevolg. Het urenlang aaneengesloten turen naar beeldschermen en smartphones vormt voor gamende jongeren dan ook een extra risicofactor. Pearle adviseert daarom om iedere 20 minuten het dichtbij kijken (op een beeldscherm) af te wisselen met 20 seconden in de verte kijken (naar een object op 6 meter afstand). Daarnaast wordt aangeraden om tenminste twee uur per dag buiten te zijn (bijvoorbeeld om te sporten). Kortom: houd de 20-20-2 regel in gedachten.

Over Pearle Opticiens

Pearle Opticiens (onderdeel van GrandVision Benelux) bestaat al sinds 1959 en is marktleider in brillen en contactlenzen. Pearle staat voor deskundige en toegankelijke oogzorg door gediplomeerde opticiens, optometristen en contactlensspecialisten. De expertise van Pearle komt voort uit hun brede interesse in zorg, ogen en de ontwikkelingen in de optiekwereld. Hierdoor hebben zij een nieuwsgierige dynamiek ontwikkeld, met altijd vooruitstrevende, interessante mogelijkheden en inzichten. Zo ontwikkelen zij zich op het gebied van dunnere brillenglazen, de meest moderne contactlenzen en vernieuwende apparatuur. Met ruim 335 winkels in heel Nederland is Pearle voor iedereen toegankelijk. Lees meer op www.pearle.nl.

Voor vragen over Pearle Opticiens of deze campagne neemt u contact op met:
Maaike van Zuilen, T: 06 – 45 63 21 17, E: maaike@philogirl.nl * Zie bijvoorbeeld: Genome-wide association meta-analysis highlights light-induced signaling as a driver for refractive error – https://www.nature.com/articles/s41588-018-0127-7

Meer…


200 Rotterdammers met diabetes type 2 gezocht

20 september 2021
200 Rotterdammers met diabetes type 2 krijgen de kans om de komende zeven maanden tijd hun gezondheid te verbeteren. MiGuide, Gezond op Zuid, Rotterdam Sportsupport en de gemeente Rotterdam ontwikkelden het nieuwe leefstijlprogramma ‘Diabetes in actie – editie 010’, dat in oktober start. De campagne om deze Rotterdammers te werven, is vandaag tijdens het Life Sciences […]

Maatbril – PR campagne over de zonsverduistering

10 augustus 2021
Maatbril – PR campagne over de zonsverduistering Op 10 juni 2021 vond een zonsverduistering plaats. Om kinderen uit te leggen wat een zonsverduistering is en om hen te waarschuwen dat het niet goed voor je ogen is om direct naar de zon te kijken, organiseerde Philogirl in opdracht van Maatbril een online en offline PR […]

LSH010 interviews, communicatie & fotografie

9 augustus 2021
LSH010 interviews, communicatie & fotografie In opdracht van Life Sciences & Health 010 (LSH010), een initiatief van de Gemeente Rotterdam waarmee bedrijven, organisaties en instellingen in de economisch sterke Life Sciences & Health sector in Rotterdam met elkaar worden verbonden, is Philogirl verantwoordelijk voor alle communicatie omtrent LSH010. We zijn ontzettend trots op onze LSH010 […]

Philogirl communicatie & PR
Parklaan 8 (Elevatorhuis)
3016 BB Rotterdam

T 010 - 223 94 38
E info@philogirl.nl

Social