Maatbril

De start-up Maatbril meet met de – in hun eigen lab ontwikkelde – biometrische 3D-scan heel secuur de vormen en contouren van een gezicht en hoofd op. Dit is een uitkomst voor kinderen en volwassenen met een unieke gezichtsvorm, denk bijvoorbeeld aan mensen met het Downsyndroom of een craniofaciale afwijking. Zij hebben bijvoorbeeld een lagere neusbrug, waardoor een ‘standaardbril’ niet goed blijft zitten. Met behulp van de 3D-scan kan Maatbril daarnaast ook kappenbrillen ontwikkelen specifiek geschikt voor mensen met een fotofobie (lichtgevoeligheid).

Het opmeten van het hoofd met de biometrische 3D-scan duurt slechts 10 seconden en vindt thuis of in een zorginstelling plaats. Maatbril biedt dergelijke brilmetingen aan in onder andere het Maasstad Ziekenhuis op de Polikliniek voor kinderen met het syndroom van Down.

Doelstellingen communicatie

  • Strategieontwikkeling communicatie & PR Maatbril
  • Creëren van meer zichtbaarheid voor Maatbril op basis van storytelling, contentmarketing, social media
  • Organiseren relevante inhoudelijke PR-momenten

De rol van Philogirl

Philogirl is door Maatbril gevraagd om zowel op strategisch niveau als uitvoerend niveau mee te denken over het creëren van meer bewustzijn voor mensen en kinderen met een unieke gezichtsvorm en de oplossing die Maatbril voor deze doelgroep kan bieden.

Storytelling

Storytelling wordt ingezet om de naamsbekendheid en zichtbaarheid van Maatbril te vergroten. De ambassadeurs van Maatbril zijn kinderen en volwassenen met een bril op maat van Maatbril en bijvoorbeeld de zorgprofessionals, waaronder orthoptisten, optometristen en ambulant begeleiders die samenwerken met Maatbril.

Communicatiemiddelen

  • Storytelling: het creëren van zichtbaarheid voor Maatbril door middel van interviews over de ervaringsverhalen van Maatbril-dragers.
  • Social media: Philogirl verzorgt de social media platformen Instagram en Facebook van Maatbril.
  • PR: Polikliniek voor kinderen met het syndroom van Down – bij Maasstad Ziekenhuis. In juni dit jaar heropende deze Polikliniek voor haar cliënten. Noa Frenk kwam op controle voor een nieuwe bril en Maatbril verzorgde een brilmeting met de mobiele 3D-scan. Hierbij werd 1,5m afstand gehouden en was fysiek contact niet nodig.
Screenshot van het artikel "Weer brilmetingen in Maasstad met Maatbril voor kinderen met Down", op de website van Nationale Zorggids, 16 juni 2020.

“Weer brilmetingen in Maasstad met Maatbril voor kinderen met Down”, Nationale Zorggids, 16-06-’20  

Publicaties

Verschillende experts op het gebied van oogzorg publiceerden artikelen over Maatbril op hun website of op de social media kanalen.

“Maasstad Ziekenhuis weer blij met Maatbril”, Oclulus: Vakblad voor de Optiekbranche, jaargang 82, 5-2020

Screenshot van het artikel "Een bril op maat voor afwijkende gezichtsvormen", op de website van Bartiméus, 6 juli 2020.

“Een bril op maat voor afwijkende gezichtsvormen”, Bartiméus, 06-07-2020

Social media

Social media post van Maatbril op facebook: "Maatbril-metingen: makkelijk, veilig en prikkelvrij!"
Foto: Jan de Groen
Social media post van Maatbril op facebook: "Kappenbril tegen lichtgevoeligheid. Erna: 'Veel dingen in mijn leven werden weer draaglijker'"
Foto: Jan de Groen
Social media post van Maatbril op facebook: "Een speciale BCD-maatbril voor Maatje Joris!"
Foto: Jan de Groen

Datum
5 november 2020

Meer

Webinar: Digitaal JA! voor DigiDeal010

12 augustus 2020
Digitaal Doorpakken in de Rotterdamse Zorg en Ondersteuning Hoe beter de DigiDeal010 te ondertekenen dan digitaal? Op 17 juli 2020 tekende onze 010-wethouder Sven de Langen, samen met bijna 70 bestuurders van Rotterdamse zorgaanbieders, de DigiDeal010! Wegens corona zijn de ontwikkelingen in eHealth in versnelling geraakt – en dit biedt kansen. Met het digitale akkoord […]

Pearle Opticiens nieuwe partner van PSV Esports

4 mei 2020
Bewustmaking van gevolgen intensief beeldschermgebruik voor de ogen bij gamende jongeren Eindhoven/Soesterberg, 4 mei 2020 – Pearle Opticiens is per direct toegetreden tot het zakelijk netwerk van PSV als partner van PSV Esports (de virtuele voetbaltak van PSV). Beide partijen hebben zich voor de duur van een jaar aan elkaar verbonden en trekken gezamenlijk op om gamende jongeren bewust […]

Samen zorgen voor de zorg

16 april 2020
Een ware group effort. Belangeloos sloegen we de handen ineen met ondernemingen uit de regio: De Gieser Wildeman, Chez Jan, Koppert Cress, SmaakMag, Jordy’s bakery, Carnero Design, Greenco en Philogirl. Zelfs in deze moeilijke periode blijft de typisch Rotterdamse aanpakkersmentaliteit voelbaar én zichtbaar. De maatregelen rondom het COVID-19 virus hebben directe impact op vele ondernemingen. […]

Zeer slechtziende Joke kan nu weer gezichten herkennen

30 januari 2020
Binnen enkele weken 85% van je gezichtsvermogen verliezen… Het overkwam Joke Thoma uit Vlaardingen die aan de oogziekte maculadegeneratie lijdt. Maculadegeneratie komt in twee varianten voor: de droge vorm, die zich langzaam ontwikkelt, en de natte vorm, waardoor het zicht plotseling in rap tempo verslechtert. Joke kreeg tot haar schrik te maken met de laatste variant. “Het balletje is gaan […]

Sophie: volledig blind, leest zelf haar post

30 januari 2020
Een ernstige oogafwijking zorgde ervoor dat Sophie van der Linden al op jonge leeftijd blind werd. Ze was pas twee toen er retinoblastoom werd geconstateerd, een zeldzame vorm van oogkanker die in de vroege kinderjaren ontstaat. Sindsdien ziet ze niets meer. Sophie herinnert zich ook niet hoe het was om te kunnen zien. Tijdens haar jeugd bezocht ze een […]

Philogirl communicatie & PR
Parklaan 8 (Elevatorhuis)
3016 BB Rotterdam

T 010 - 223 94 38
E info@philogirl.nl

Social