200 Rotterdammers met diabetes type 2 gezocht
200 Rotterdammers met diabetes type 2 krijgen de kans om de komende zeven maanden tijd hun gezondheid te verbeteren. MiGuide, Gezond op Zuid, Rotterdam Sportsupport en de gemeente Rotterdam ontwikkelden het nieuwe leefstijlprogramma ‘Diabetes in actie – editie 010’, dat in oktober start. De campagne om deze Rotterdammers te werven, is vandaag tijdens het Life Sciences & Health 010-ontbijt gelanceerd. Rotterdammers kunnen zichzelf aanmelden via miguide.nl, daarnaast kunnen huisartsenpraktijken deelnemers doorverwijzen.
Philogirl verzorgt de communicatiecampagne voor dit project. Deze campagne bestaat onder andere uit het ontwerp van het campagnebeeld, ontwikkeling social media berichten, ontwerp fllyer en poster en het verzorgen van de PR.
Het aantal mensen met een chronische ziekte groeit razendsnel. De groei is het grootst bij mensen met diabetes type 2; in Nederland krijgen wekelijks duizend mensen deze diagnose. Van alle Nederlanders die nu 45 jaar en ouder zijn, krijgt naar verwachting één op de drie in de toekomst te maken met diabetes type 2. Mensen met diabetes kunnen allerlei gezondheidsklachten ontwikkelen en hebben een verhoogde kans op chronische complicaties. Het goede nieuws is dat diabetes type 2 om te keren is. Een gezonde leefstijl vermindert de ernst van de ziekte, verkleint de kans op complicaties en leidt bij een deel van de patiënten zelfs tot het stoppen van medicatie.
200 Rotterdammers met diabetes type 2 gezocht
Dat is dan ook het uitgangspunt van het programma ‘Diabetes in actie – editie 010’. 200 Rotterdammers met diabetes type 2 krijgen de kans om tussen oktober 2021 en april 2022 mee te doen. Initiatiefnemer van het programma is Arjen Huizinga, directeur van MiGuide. Via de MiGuide app en met support van de zorgverlener ontvangt een deelnemer coaching op het gebied van voeding, beweging, ontspanning en beheersing van het glucosegehalte. ‘We geven vooral veel inzicht in diabetes, moedigen deelnemers aan en delen succeservaringen. Die moeten er ook weer voor zorgen dat mensen het makkelijker volhouden.’
Zeven maanden persoonlijke en structurele leefstijlcoaching
Binnen ‘Diabetes in actie – editie 010’ wordt MiGuide gecombineerd met de inzet van leefstijlcoaches en laagdrempelig beweegaanbod. Zeven maanden lang houden deelnemers gegevens bij, zoals gewicht, bloedsuikerwaarden en bloeddruk. Door de koppeling met het Huisarts Informatiesysteem (HIS) kunnen huisartsen en leefstijlcoaches op afstand meekijken. Daarnaast voeren deelnemers tijdens het traject meerdere digitale gesprekken met de leefstijlcoach, individueel en in groepsverband. Tegelijkertijd blijven ze onder reguliere behandeling bij de huisartspraktijk of andere zorgverlener. Via de Beweegcoach van Rotterdam Sportsupport kunnen deelnemers gratis laagdrempelige beweegactiviteiten in de wijk uitproberen, om vervolgens in groepsverband aan de slag te gaan. De groepsbenadering moet motiveren, net als de aanmoedigingen in de app.
Geloof in persoonsgerichte zorg
Een van de partners in het programma is Stichting Gezond op Zuid. Hierbij zijn meerdere eerstelijnsgezondheidscentra uit Rotterdam-Zuid aangesloten. ‘We doen mee aan dit project omdat we geloven dat persoonsgerichte zorg bijdraagt aan de kwaliteit van de zorg. En daarmee aan de gezondheid van onze patiënten,’ verklaart directeur Zorg Marieke Sikkens-Idenburg. ‘Met de combinatie tussen leefstijlcoaches en technologie kunnen we handvatten bieden, zodat patiënten zelf de regie over hun gezondheid terugkrijgen. Zo verbeteren we het ziekteverloop en verminderen we tegelijkertijd de druk op de zorg.’
Het programma ‘Diabetes in actie – editie 010’ start in oktober 2021 en loopt tot april 2022. Aanmelden kan via: miguide.nl. Wees er snel bij, want het programma start in oktober 2021.
Over MiGuide
MiGuide is in 2016 opgericht om met slimme technologie mensen met diabetes type 2 te helpen een betere leefstijl te krijgen. Eind 2020 heeft MiGuide de Zorgtechvoucher ontvangen waarmee zij een campagne hebben ontwikkeld om meer Rotterdammers met diabetes te gaan ondersteunen bij het ontwikkelen van een gezondere leefstijl. Philogirl is gevraagd om de illustratie te maken, social media berichten te ontwerpen en de PR van deze campagne te verzorgen.